Provet är gjort

Provet är gjort och det känns sådär.
Jag har överpluggat som vanligt. Det var ju ett simpelt prov med simpla svar. Vissa svar kunde jag sedan fanns det vissa som jag helt fastnade på. Hjärtsvikt exempelvis. Jag kunde symtomen, hur man får hjärtsvikt, hur man ska undvika det osv.
Men jag kunde inte det här

Vad händer i kroppen när hjärtats pumpförmåga är nedsatt

När hjärtat är försvagat kan det inte pumpa ut lika mycket blod i kroppen som normalt, vilket sätter igång en rad reflexer i hjärt-kärlsystemet. Olika mekanismer i kroppen aktiveras, som bland annat leder till salt- och vätskeansamling, förstoring och/eller utvidgning av hjärtmuskeln, ökat motstånd i blodkärlen och påverkan på blodflödet i kranskärl och muskelceller. Alla dessa reaktioner i kroppen leder till att hjärtsvikten försämras ytterligare efterhand.

Jag kommer göra om provet, I guess.

FAN!

Nåväl nu tar jag dottern och åker till Veronika istället. Kaffe och bulla ska bli mys

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0